ارائه الگوی به‌کارگیری رسانه‌های اجتماعی در ارتقای روابط عمومی (مورد مطالعه: شهرداری نهاوند)
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی ، صفحه 249-262 (14) XML اصل مقاله (1.72 MB)
نویسندگان
1دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
2استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، تهران، ایران
چکیده
هدف این پژوهش،بررسی تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر روابط عمومی سازمان‌های خدماتی است.با پیشرفت رسانه‌های اجتماعی، بخش‌های مختلفی از جمله روابط عمومی نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.به همین دلیل، تخصصی‌های روابط عمومی باید توانایی سازگاری با محیط دیجیتال را داشته باشند تابا تغییرات چشم‌گیراین فضا همراهی کنند. این پژوهش با هدف طراحی یک الگوی استفاده از رسانه‌های اجتماعی دربهبود اثربخشی روابط عمومی سازمان‌های خدماتی به صورت آمیخته (کیفی و کمی) انجام شده است.روش تحلیل پژوهش به صورت کاربردی و با رویکرد اکتشافی آمیخته بوده است.در مرحله اول،با استفاده از تحلیل محتوا و مصاحبه‌های عمیق، مؤلفه‌های الگو شناسایی شدند.شرکت‌کنندگان این مرحله از بین 16 نفراز خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد شهردرای نهاوند به صورت هدفمند انتخاب شدند در مرحله دوم، بااستفاده ازروش مدل‌سازی معادلات ساختاری،الگوی طراحی‌شده بررسی شد. نمونه آماری این پژوهش شامل 203 نفر از مدیران و کارشناسان شهرداری نهاوند بود که به صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند.ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه بود که روایی و پایایی آن تأیید شده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار لیزرل انجام شد.نتایج بخش کیفی نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی در سه جنبه ارتباطات رسانه‌ای، سهولت استفاده و اطلاع‌رسانی تأثیرگذار هستند. در بخش کمی نیز که استفاده از رسانه‌های اجتماعی با ارتقای روابط عمومی سازمان‌های خدماتی رابطه‌ای معنادار دارد و الگوی طراحی‌شده متناسب است.از این رو، مدیران و سیاست‌گذاران روابط عمومی سازمان‌های خدماتی می‌توانند با بهره‌گیری از نتایج این پژوهش و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های اجتماعی، بستر مناسبی را برای توسعه و بهبود اثربخشی فعالیت‌های روابط عمومی سازمان فراهم کنند.
کلیدواژه ها