مسئولیت حقوقی استفاده ابزاری نادرست از رسانه سایبر نسبت به مخاطبان و مسئولیت همزمان مخاطب
کد مقاله : 1099-CYSP2023 (R1)
نویسندگان:
علی عرب نجف آبادی *
دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
چکیده مقاله:
استفاده ابزاری نادرست از رسانه‌ها در فضای سایبر در صورتی که منجر به ورود ضرر و زیان به مخاطبان شود از موجبات احراز مسئولیت حقوقی است که این مسئولیت ممکن است در نتیجه توهین و پخش ادعاهای واهی، هتک حرمت، انتشار ویروس‌های رایانه‌ای، تبلیغات دروغین، بی‌مبالاتی در تولید نرم‌افزارها و مواردی از این قبیل ایجاد شود. با وجود اینکه فرامرزی بودن، دشواری‌های کنترل و هویت پنهان بازیگران حاضر در این فضا می‌تواند موجب دشواری اثبات مسئولیت افراد گردد، اما در حالت احراز از جنبه حقوقی بیشتر نظریه تقصیر در باب مبنای مسئولیت حقوقی رسانه‌ها و نظریه خطر در باب مبنای مسئولیت همزمان مخاطب از توجه بیشتری برخوردار است. در این میان و در راستای استفاده ابزاری نادرست از رسانه سایبر نسبت به مخاطبان، می‌توان به احراز مسئولیت در مقابل مخاطبین و بعضا مسئولیت همزمان مخاطب اشاره نمود چرا که اگر استفاده از رسانه سایبر بر اساس سیاستی متناسب، معقول، منطقی و مبانی مستحکم صورت نگیرد نه فقط پیامدهای مطلوبی نخواهد داشت بلکه خود سبب ایجاد گرفتاری‌ها و معضلات اجتماعی و حقوقی زیادی خواهد گشت. بر همین اساس این مقاله از نوع نظری بوده و روش آن، توصیفی تحلیلی و کتابخانه‌ای می‌باشد و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.
کلیدواژه ها:
واژگان کلیدی: مسئولیت حقوقی، مخاطبان، رسانه سایبر
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است