تاثیر فناوری واقعیت افزوده در تعامل با محیط زیست
کد مقاله : 1006-CYSP2023 (R2)
نویسندگان:
صادق عسگریلو، شکوه کرمانشاهانی *
گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ‌ایران.
چکیده مقاله:
به دلیل آسیب‌های شدید وارده به منابع زیستی به ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی ‌برای حفاظت از محیط‌زیست بیش از پیش نیاز داریم. روش‌های سنتی آموزش محیط‌زیست، به دلیل نداشتن فاکتورهایی چون جان‌بخشی، حضور و تعلق به مکان، چندان کارا نبوده‌اند. این مقاله به بررسی استفاده از بازی فراگیر مبتنی بر واقعیت افزوده برای آموزش محیط زیست می‌پردازد و بعنوان نمونه کاربردی، باغستان تاریخی قزوین مورد بررسی قرار گرفته است. باغستان قزوین یکی از معدود نمونه‌های زنده بوم‌سازگان‌های اطراف شهر است که هنوز کارکرد، جامعیت، خصوصیات پیچیده و تا حد زیادی حکمرانی خرد مبتنی بر تعامل با شهر را حفظ کرده است. در عین حال باغستان در معرض تهدید جدی ناشی از عدم شناخت شهرنشینان و تصمیم‌گیران قرار دارد. در این پژوهش پس از بررسی ویژگی‌های باغستان سنتی قزوین و مطالعه پژوهش‌های نظری و برنامه‌های کاربردی مشابه، تاثیر بازی فراگیر مبتنی بر واقعیت افزوده در ایجاد حس تعلق به محیط زیست سنجیده شده است. نتایج نشان می‎دهد که استفاده از واقعیت افزوده شیوه تعاملی موثری برای افزایش حس تعلق به محیط زیست و رویکرد آموزشی و حساسیت‌زایی محیط زیست است.
کلیدواژه ها:
آموزش محیط زیست، بازی فراگیر، واقعیت افزوده.
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است