اثر آموزش سواد رسانه‌ای بر هویت ملی
پذیرفته شده برای پوستر ، صفحه 331-342 (12) XML اصل مقاله (875.99 K)
نویسندگان
1استادیار بخش‌های روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد
2دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی دانشگاه یزد
چکیده
مقدمه: هویت از مهم ترین موضوعات و مفاهیم علوم انسانی است که در عصر اطلاعات دستخوش تغییر و دگرگونی شده است. هویت ملی از جمله مفاهیمی است که به علت اهمیت ویژه ی آن برای دولت و ملت ها ، حفظ آن ضروری است. رسانه ها نیز از جمله عواملی هستند که می توانند، این نوع هویت را به نفع خود تقویت یا تضعیف کنند. اما در صورتیکه مخاطب مجهز به سواد رسانه ای باشد، تحت تاثیر ظاهر پیام ها قرار نمی گیرد و از هویت ملی خود محافظت می کند.. هدف: هدف از نگارش این مقاله بررسی یافته هایی است که هویت ملی، تاثیر پذیری آن از رسانه و فایده ی سواد رسانه ای در حفظ هویت ملی را مورد بررسی قرار داده اند. روش: محقق با جست و جو در پایگاه های انتشار مفالات و جست و جو در کتاب های در دسترس، یافته های نزدیک به موضوع را انتخاب و بررسی کرد. نتیجه گیری:با بررسی های به عمل آمده نتیجه می گیریم که هویت ملی متاثر از رسانه های جمعی و فناوری اطلاعات و ارتباطات است و راه محافظت ازین تاثیرات مجهز بودن به سواد رسانه ای است.
کلیدواژه ها