تصویر مقصد ایران در اینستاگرام به روایت بلاگرهای غیرایرانی سفر
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی ، صفحه 95-106 (12) اصل مقاله (1.11 MB)
نویسندگان
استادیار، گروه جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری، جهاددانشگاهی، مشهد
چکیده
تحولات گسترده تکنولوژیک در زمینه اطلاعات و ارتباطات و پوشش جهانی اینترنت، دگرگونی های وسیعی در فناوری های رسانه ای، و در نتیجه در فنون بازاریابی محصولات و خدمات پدیده آورده است. صنعت گردشگری نیز از این تحولات برکنار نمانده است. یکی از مهم ترین کاربردهای رسانه های جدید مبتنی بر اینترنت، به ویژه شبکه های اجتماعی، شناسایی وضع موجود، تقویت، اصلاح و بهبود تصویر مقصد است. پژوهش حاضر با تحلیل محتوای پست های 20 بلاگر سفر در پلتفرم اینستاگرام می کوشد به این پرسش پاسخ دهد که: وضعیت تصویر مقصد ایران در شبکه اجتماعی اینستاگرام چگونه است؟ یافته ها نشان داد از نظر شناختی، منابع و جامعه میزبان بیش از هر چیز توجه گردشگران را به خود جلب کرده است. از نظر عاطفی نیز همین مولفه ها واکنش مثبت گردشگران را برانگیخته است و سهم واکنش های عاطفی منفی و خنثی نسبت به واکنش های مثبت ناچیز است. همچنین از نظر رفتاری، گردشگران در بیش از نیمی از پست های خود، ایران را به عنوان مقصدی جذاب به سایرین توصیه کرده اند و در حدود 40% پست ها به سفر مجدد به ایران تمایل نشان داده اند. این وضعیت تصویری مثبت از مقصد ایران را در اجتماع بلاگرهای سفر شبکه اجتماعی اینستاگرام نشان داد که تمایز واضحی با تصویر ایران در رسانه های جریان اصلی دارد. بنابراین بهبود تصویر ایران، مستلزم اتخاذ استراتژی هایی برای بازاریابی مقصد ایران است که به طور وسیع بر محتوای تولیدشده توسط کاربر و تبلیغات دهان به دهان الکترونیک متمرکز شود.
کلیدواژه ها
تصویر مقصد؛ اینستاگرام؛ بازاریابی مقصد؛ مدیریت مقصد؛ محتوای تولیدشده توسط کاربر؛ تبلیغات دهان به دهان الکترونیک